۱۶۰سند همکاری بین ایران و تاجیکستان امضا شده است
۱۶۰سند همکاری بین ایران و تاجیکستان امضا شده است
پنج شنبه 13 ارديبهشت 1397 ساعت 2:34 | بازدید : 112 | ( نظرات )

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: در 28 سال گذشته و پس از فروپاشی شوروی دو کشور روابط خود را توسعه داده اند که بیش از 160 سند همکاری منعقد شده است.

نعمت الله امامزاده در نشست با استاندار بوشهر اعلام کرد: سندهای یادشده در راستای توسعه همکاری تاجیکستان و ایران در بخش اقتصاد ، تجارت و گردشگری است.
وی یادآورشد: ایران با تاجیکستان دارای مشترکات فراوانی در بخش‌های فرهنگی، تاریخی، زبانی و دیگر عرصه‌هاست که زمینه توسعه و تعاملات را بیش از پیش فراهم کرده است.
امامزاده اظهارداشت:خط ریلی تاجیکستان و ارتباط با پنج کشور ظرفیت فراوانی را در توسعه و ارتباط با کشورهای منطقه ایجاد کرده که این خط ریلی می‌تواند از طریق چابهار به دوشنبه، ارتباط ریلی ایران و تاجیکستان را برقرار کند.
سفیر تاجیکستان در ایران از توسعه همکاری دو جانبه در بخش اقتصاد و تجارت و گردشگری خبر داد .
وی با اشاره به ظرفیت بالای استان بوشهر در عرصه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری گفت: بوشهر دارای تاریخ چندهزار ساله است که با تاب آوری و مقاومت در برابر متجاوزان از تاریخ درخشانی برخوردار است.
سفیر تاجیکستان در ایران گفت: آب و هوای پاک و مطلوب و ظرفیت های مختلف باعث شده تا استان بوشهر نگین خلیج فارس قلمداد شود و زمینه لازم برای توسعه گردشگری را برخوردار باشد.
وی با قدردانی از استقبال استاندار و مسئولان استان بوشهر گفت: تاجیکستان دارای 4 منطقه آزاد تجاری و اقتصادی است که می‌تواند پذیرای تجار و بازرگانان بوشهری باشد.
امامزاده با بیان اینکه سال قبل نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های بازرگانی، اقتصادی، فنی و فرهنگی ایران و تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد تصریح کرد:در راستای توسعه مناسبات همکاری ایران و تاجیکستان نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی در ایران برگزار می‌شود.
استاندار بوشهر نیز گفت:رفت و آمد دانشجویان، استادان و تقویت پیوندها زمینه تعاملات تجاری، فرهنگی و اقتصادی ایران و تاجیکستان را افزایش می‌دهد.
عبدالکریم گراوند اظهار داشت: استان بوشهر در ابعاد گوناگون دارای ظرفیت مهم و قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری است.
وی افزود: باید در راستای توسعه روابط دو کشور، دانشجویان، استادان، بازاریان، تجار و فعالان اقتصادی و فرهنگی باهم تعامل بیشتری داشته باشند.
گراوند با بیان اینکه پیوند دو کشور ایران و تاجیکستان عمیق است گفت: استان بوشهر دارای تمدنی غنی است چراکه قدمت چاپخانه و چاپ نشریات بیش از یک قرن است که نشان از دانایی، فرهنگی و روشنگری مردم این استان است.
گراوند اضافه کرد: استان بوشهر زمانی پایتخت تجاری ایران بوده است و اکنون این استان پایتخت انرژی معرفی شده که نشان از توانمندی بالای آن است.
استاندار بوشهر گفت: راه‌آهن شیراز به بوشهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌ها برای تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران است که امسال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.


برچسب‌ها: ایران , تاجیکستان ,

موضوعات مرتبط: روابط تجاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست